همه مسافران به صورت یکسان از خدمات شرکتهای هواپیمایی بهرهمند هستند
آشنایی با حقوق مسافران هواپیما
حقوق مسافر در واقع مجموعهای از سیاستها، دستورالعملها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را تدوین میکند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرتهای هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای همه شرکتهای هواپیمایی الزامی است:
ـ همه مسافران به صورت یکسان از خدمات شرکتهای هواپیمایی بهرهمند هستند و در صورتی که به رغم داشتن بلیط تاییدشده شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیتهای شرکت حملکننده اعم از بازرگانی، فنی یا حقیقی امتناع کنند، شرکت حملکننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیط رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
ـ اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در اینصورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط است.
ـ اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط و ارائه یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.
ـ اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیط نیمبهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته این تبصره هم وجود دارد که ارائه بلیط مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پرواز) در اولین فرصت زمانی انجام میگیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابهالتفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکتهای هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.
- ۰۰/۰۴/۰۷