ویتامین سفر

ویتامین سفر

ویتامین سفر

ویتامین سفر

۶ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تهران - ایرنا - گرچه با شیوع ویروس کرونا، خرید مکمل‌های ویتامین سی از داروخانه‌ها به شدت افزایش یافته اما این ویتامین قرار نیست درمانی برای ویروس جدید باشد یا به طور حتم از ابتلا به آن پیشگیری کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، همانطور که کمبود ویتامین سی به مدت طولانی باعث افزایش حساسیت به ویروس‌ها، ضعف سیستم ایمنی، ماندگار شدن عفونت در بدن و خونریزی لثه‌ها می‌شود، مصرف بیش از حد آن نیز خالی از عارضه نیست.

پزشکان هشدار داده‌اند که مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین سی عوارض جدی مانند تکرر ادرار، اختلالات گوارشی، سنگ کلیه یا اسهال را به همراه خواهد داشت و یک قرص جوشان ویتامین سی حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین سی  یعنی هفت برابر بیشتر از میزان نیاز روزانه بدن  به این ویتامین است.

بر اساس این گزارش، سبزی‌ها و میوه‌ها منابع خوبی از ویتامین سی هستند و باید روزانه ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین سی را با مصرف کافی این منابع به بدن‌ رساند. پس لازم نیست افراد سالم مکمل‌های اضافی خریداری کنند تا از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنند. فراموش نشود که مکمل‌های ویتامین سی جایگزینی برای مواد غذایی تازه نیست.

در کنار مصرف منابع طبیعی ویتامین سی مصرف محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر غنی شده با پروبیوتیک، سرکه سیب و شکلات تلخ، برای افزایش باکتری‌های مفید روده و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

محققان آمریکایی نیز دریافتند برخلاف تصورات قبلی، مصرف روی و ویتامین سی حتی به مقادیر زیاد، تاثیری بر بهبود بیماری کووید ۱۹ ندارد.

در این تحقیقات که با کمک ۲۱۴ داوطلب انجام گرفت، مشخص شد افرادی که یک یا هر دو مکمل روی یا ویتامین سی را مصرف می‌کنند، علایمی مشابه سایر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارند.

در این تحقیقات میزان اثرگذاری مکمل‌های روی و ویتامین سی بر فاکتورهای مختلف از جمله کاهش عوارض بیماری، نرخ بستری شدن بیماران، نرخ مرگ و میر و همچنین تفاوت‌های حاصل از درمان به شیوه استاندارد و درمان با استفاده از این مکمل‌ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد روی و ویتامین هیچ تاثیری بر عوامل مورد بررسی ندارد.

در ادامه این تحقیقات آمده است گرچه مصرف ویتامین سی منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود، اما به طور مستقیم بر بهبود کرونا تاثیری ندارد.

  • بازار اصفهان
  • ۰
  • ۰

 

اگر هنگام سفر به کووید-۱۹ مبتلا شدید...

ایسنا/خراسان رضوی بیش از یک سال است که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تغییرات عمده‌ای در زندگی ما ایجاد کرده است و کشورهای سراسر جهان همچنان در پاسخگویی به شیوع ویروس و بحران‌های ناشی از آن مشکل دارند.

به نقل از هلث، از زمان در دسترس بودن واکسن‌ها، کشورهای زیادی مرزهای خود را باز کرده‌اند و افراد علاقه‌مند به سفر می‌توانند سفرهای خود را آغاز کنند، اما هنوز هم خطراتی وجود دارد هرچند به دلیل واکسیناسیون سفر کردن اندکی ایمن به‌نظر می‌رسد.

برخی از افراد می‌خواهند از خانه‌های خود خارج شوند برخی دیگر مایل به دیدن اعضاء خانواده خود هستند البته بعضی افراد به استراحت روانی نیاز دارند به همین دلیل به مکانی با آب‌وهوای متفاوت سفر می‌کنند. برخی افراد نیز برای یافتن شغل جدید و یا خدماتی که در کشور آنان موجود نیست سفر را آغاز کردند.

اگر جواب آزمایش کرونا شما مثبت شد

افراد واکسینه‌شده به دلیل محافظت از طریق آنتی‌بادی‌های ایجادشده در بدن، احساس امنیت می‌کنند اما هنوز هم ممکن است که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند حتی اگر به‌طور کامل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده باشند. اگر افراد طی سفر موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، خطرناک است. انجام این اقدامات فقط پیشگیری از بیماری و انتشار آن نیست بلکه برگشت و عدم برگشت فرد به خانه خود را رقم می‌زند.

درحال حاضر، بیشتر کشورها برای ورود مجدد ساکنان و بازدیدکنندگان، آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)  یا آزمایش سریع آنتی‌ژن را حتی برای افراد بدون علامت در نظر گرفته‌اند. در صورت مثبت بودن آزمایش  کووید-۱۹ احتمالا افراد نمی‌توانند مطابق برنامه‌ریزی به کشور خود بازگردند و نتیجه آن می‌تواند لغو یا تغییر پرواز، هزینه پرواز، افزایش مدت زمان اقامت در هتل، افزایش هزینه‌های غذا و سایر لوازم و از دست دادن احتمالی روزهای کاری باشد.

بنابراین برای احتیاط و کاهش هزینه‌های خود به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهید.

سفر خود را مدیریت کنید

اگر آزمایش کووید-۱۹شما مثبت است یا می‌دانید هنگام مسافرت در معرض ویروس خواهید بود مسئولیت‌پذیری و همه مواردی که برای جلوگیری از شیوع بیماری انجام می‌دهید، مهم خواهند بود. این نوع موارد ممکن است موجب تغییر در برنامه‌ریزی شما شوند اما شما باید سریع اقدام کنید تا از سرنوشت مشابه خود برای دیگران جلوگیری و هزینه‌های اضافی خود را نیز محدود کنید.

نکات ذیل می‌تواند به شما در برگشت به حالت عادی کمک کند:

محاسبه کنید

در صورت مثبت بودن آزمایش ممکن است براساس زمان آزمایش‌های قبلی و فعالیت‌های اخیر خود بیابید چه زمانی به ویروس مبتلا شده‌اید. بر اساس توصیه‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیمار  (CDC) افراد بدون علامت می‌توانند ۱۰ روز پس از آزمایش مثبت قرنطینه را ترک کنند. با این وجود، حتی اگر دیگر قادر به انتقال ویروس نباشید ممکن است آزمایش شما مثبت باشد. در این صورت، با توجه به محدودیت‌های کشوری که در آن قرار دارید ممکن است لازم باشد خود را برای اقامت طولانی‌مدت آماده کنید.

برنامه پرواز خود را دوباره تنظیم کنید

شما می‌توانید بر اساس پیش‌بینی خود از زمان ابتلا به ویروس و احتمال منفی بودن آزمایش، پرواز برگشت خود را مجدد برنامه‌ریزی کنید. معمولا بهتر است این کار را از طریق تلفن انجام دهید بنابراین یک نماینده می‌تواند در اختلاف کرایه و تغییر هزینه به شما کمک کند. یادداشت‌برداری مفید است زیرا احتمالا گزینه‌ها بیش از آن چیزی خواهد بود که بتوانید به‌خاطر بسپارید. مدیریت به موقع این مورد می‌تواند در هزینه شما صرفه‌جویی کند و به‌طور حتم از برخی موارد ناشی از حدس و گمان صرف‌نظر شود.

محل‌ اقامت مناسبی رزرو کنید

برای کل دوره قرنطینه مکانی برای اقامت پیدا کنید. شما به اقامتگاهی نیاز دارید که مجبور نباشید برای صرف غذا، استفاده از سرویس بهداشتی یا هر چیز دیگری مکان خود را ترک کنید بنابراین در جستجوی آشپزخانه، پرسنل ۲۴ ساعته، رستوران، فروشگاهی در محل یا نزدیکی آن و یک پیشخدمت دلسوز باشید. به سراغ اتاقی با یک آشپزخانه بروید تا بتوانید مواد غذایی را در یخچال نگهداری و آشپزی کنید. تحویل بدون تماس ممکن است در هر کشوری یک گزینه و شاید گران باشد.

  • بازار اصفهان
  • ۰
  • ۰

گروه استان‌ها- با اوج‌گیری مجدد کرونا، چند گروه‎ جهادی برای کمک به رفع نیاز بیماران به ویتامین برای بازیابی سلامت‌‎شان‌، دست به تهیه آبمیوه تازه برای استفاده بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و منازل زده‌اند.

روایتی از تلاش گروه‌های جهادی در تهیه آبمیوه برای کمک به درمان بیماران کرونایی/ خدمتی به شیرینی طعم سلامتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، اکثر نیروها، جوان و بی‌ادعا هستند. در این روزهای کرونایی، ماجراهای شبیه این گروه جهادی را خیلی می‌شنویم. چند جوان که احساس مسئولیت کرده‎‌اند و به‌جای اینکه دنبال کار و زندگی خود بروند، یک گوشه مشکلات شهر خودشان را گرفته‌اند تا همه دوباره حال و روزگار مردم را سلامت ببینند. 

برای همین در روزهای ماه محرم و اوج‌گیری مجدد کرونا، چند گروه‎ جهادی دوشادوش مدیریت امور مجاورین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی برای کمک به رفع نیاز بیماران به ویتامین برای بازیابی سلامت‌‎شان‌، در سالن‎‌های مؤسسه تربیت بدنی تربیت‌بدنی آستان قدس دست به تهیه آبمیوه تازه برای استفاده بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و منازل زده‌اند. 

نوید سلامتی می‌آید

هر روز توی یک سالن، دخترخانم‌ها و در سالن ورزشی دیگر، آقاپسرها گرم آبمیوه‌گیری هستند. پیش از ورود به سالن‌‎ها، عطر سیب تازه مشام را می‌نوازد و نوید سلامتی می‌دهد. روزی یک تن سیب سبز روی هم انبار می‌شود تا برای آب‌گیری مورد استفاده قرار گیرد. صوت مداحی عربی و جمع زیادی از دختران که هر کدام‌شان یک گوشه کار را گرفته‌اند، حال و هوای خدمت در مسیر اربعین را به خاطر می‌آورد. 

سفری که آرزومندان زیادی، حتی از بین همین جوان‌های تازه به عرصه رسیده، دارد ولی به خاطر شیوع بیماری در این دو سال، باید توفیق کربلایی‌شدن را طوری دیگری جستجو کرد. تقریباً هیچکدام‌شان تجربه‌ای از خدمت به نام امام حسین(ع) و تجربه سفر معنوی کربلا را ندارند، برای همین آمده‌اند تا زیر پرچم علی بن موسی الرضا(ع) کاری برای بیماران کرونایی مشهد بکنند تا امام رئوف اذن سفر کربلایی‌شان را صادر کنند.

مسئول گروه دخترانه هیئت «هم‌نجوا»، فقط 17 سال سن دارد. پخته و باورمند حرف می‌زند. بیشتر از 2 سال از راه‌اندازی هیئت نمی‌گذرد و به خاطر محدودیت‌های کرونایی برای برپایی آیین عزاداری، تصمیم گرفته‌اند به تبعیت از حضرت اباعبدالله(ع) دست به فعالیت‌های جهادی بزنند. 

مهدیه محمد‌زاده اول از توجهی که صرف روند کار با کیفیت به خرج داده‌اند، برایمان توضیح داد: کار را از پزشکان متخصص پرس‌وجو کردیم تا بهترین آبمیوه و ویتامین را برای بمیاران تهیه کنیم که گفتند، آب سیب بهترین میوه برای بهبودی همه بیماری‌هاست. روزانه حدود 4 هزار بطری آب میوه طبیعی تهیه می‌شود. برادران گاهاً شب تا صبح اقدام به تهیه آبمیوه می‌کنند و زحمت توزیع آن‌ها را بین بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم، شریعتی، اکبر، کامیاب، امام زمان(عج)، امام سجاد(ع)، هاشمی نژاد، قرارگاه‎‌های درمانی شهید نجفی، سیدالشهداء و زائرسرای رضوی و نیز بیماران کم توان مالی بستری در منزل متقبل می‌شوند. این کار تا فروکش‌کردن موج پنجم کرونا ادامه خواهد داشت.

  • بازار اصفهان
  • ۰
  • ۰

 

خبرهای پزشکی و سلامت این هفته به نحوه کاهش علائم جت لگ یا خستگی ناشی از پرواز، خطرات کاهش اسید معده، ارتباط کم خونی با خطر ابتلا به زوال عقل و علائم مسمومیت با ویتامین D اختصاص دارد.

    

 

Flugzeug Palmen Sonnenuntergang

 

جت لگ یا خستگی پرواز یک عارضه موقتی است که در اثر سفر هوایی به مناطقی که از نظر زمانی با هم اختلاف زیاد دارند، اتفاق میافتد. در واقع جت لگ در اثر اختلال در ریتم شبانهروزی و بهمخوردگی ساعت بدن بروز می‌کند. طی مسافرت‌های طولانی، ترشح هورمون ملاتونین که در تنظیم ریتم‌های شبانه روزی دخیل است، کاهش یافته و موجب اختلال در ساعت خواب و بیداری فرد می‌شود.

علاوه بر خستگی و بیخوابی که از علائم شایع جت لگ هستند، اضطراب، یبوست، اسهال، سردرگمی، کم آبی بدن، سردرد، تحریک پذیری، تهوع، سوء هاضمه، کاهش تمرکز، تعریق و سرگیجه نیز ممکن است در فرد مبتلا ظاهر شود. ممکن است کودکان هم مانند بزرگسالان دچار مشکلات مربوط به جت لگ شوند.

به طور کلی برای تشخیص جت لگ نیازی به ارزیابی‌های پزشکی نیست. رفع علائم جت لگ بستگی به تعداد مناطق زمانی طی شده دارد. به عنوان مثال اگر از شش منطقه زمانی عبور کرده باشید، سه تا 5 روز طول می‌کشد تا بدن با منطقه زمانی جدید تطبیق پیدا کند. با این حال اگر علائم این عارضه شدید باشد و پس از چند روز از بین نرود، مراجعه به پزشک ضروری است.

راه‌های زیادی جهت پیشگیری و درمان جت لگ وجود دارد. بهترین اقدام برای پیشگیری از جت لگ، خواب کافی قبل از سفر است.

نوشیدنی‌های کافئین دار را قبل، حین پرواز، و بعد از آن به هیچ وجه ننوشید. کافئین باعث کم آبی بدن شده و برنامه خواب را مختل می‌کند. علاوه بر این، کافئین اضطراب در طی سفر را شدیدتر می‌کند. به جای کافئین تا می‌توانید، آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شود سریع‌تر با منطقه زمانی جدید سازگار شوید.

در حین پرواز تحرک داشته باشید و ورزش‌های کششی انجام دهید. حتی در حالت نشسته، پاهای خود را تکان دهید. زانوها را خم کنید، بایستید و دوباره بنشینید. هر یک ساعت، راه بروید. قرص‌های خواب آور را به هیچ وجه مصرف نکنید.

اگر هنگام روز به مقصد می‌رسید، میزان خواب خود را در طول پرواز افزایش دهید. اگر شب هنگام به مقصد می‌رسید، از خواب در هواپیما چشم پوشی کنید تا هنگام رسیدن به مقصد بتوان به خوبی استراحت نمود.

قبل و حین پرواز به هیچ وجه سراغ نوشیدنی‌های الکلی نروید.

در طی پرواز کفش و یا لباس راحت بپوشید.

هر چه زودتر با وضعیت محلی مقصدی که انتخاب کرده‌اید، سازگار شوید. اگر به وقت محلی، ظهر به مقصد رسیده‌اید، ناهار بخورید نه صبحانه. اگر 6 بعد از ظهر به مقصد می‌رسید، وعده شام را انتخاب کنید نه ناهار. اگر همیشه ساعت 11 شب می‌خوابید، هنگام رسیدن به مقصد نیز این ساعت را برای خواب انتخاب کنید. تا می‌توانید تحرک داشته باشید. تحرک و ورزش باعث افزایش ترشح اندورفین شده و ریتم شبانه روزی بدن را سریع‌تر تنظیم می‌کند. در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید. نور خورشید باعث کاهش تولید ملاتونین در طول روز خواهد شد و به این ترتیب روند تنظیم مجدد ساعت بدن شما آغاز می‌گردد.

هنگام شب، دمای اتاق خود را بین ۶۲ تا ۶۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا سریع‌تر بخوابید.

بهترین راه برای درمان جت لگ، پیشگیری از آن است. پس هیچ داروی خاصی برای از بین بردن علائم این عارضه وجود ندارد. فقط قرصهای خواب آور بدون نسخه (OTC) ممکن است به شما در تنظیم مجدد ساعت بدن کمک کند. سعی کنید در صورت امکان از آنها استفاده نکنید، اما اگر پزشک شما داروی خواب را تجویز کرده است، دو تا سه شب آنها را مصرف کنید.

هشدار در مورد داروهای کاهنده اسید معده:

کاهش اسید معده باعث ایجاد آلرژی می‌شود!

طبق تازه‌ترین تحقیقات محققان اتریشی، داروهای تجویز شده برای کاهش اسید معده، خطر ابتلا به آلرژی را در مصرف کنندگان افزایش می‌دهد.

به گزارش اشپیگل آنلاین داروهای تحت عنوان مهار کننده‌های پمپ پروتون (PPI)، در واقع باعث ایجاد آلرژی می‌شوند. محققان دانشگاه پزشکی وین، داده‌های این تحقیق را از سوابق بیمه درمانی حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ نفر در اتریش بدست آورده‌اند. این تعداد، ۹۷ درصد از جمعیت اتریش را تشکیل می‌دهند.

نتایج تحلیل‌ها نشان داد که به دنبال تجویز داروهای مهار کننده اسید معده، استفاده از داروهای ضد حساسیت، نسبت به سایر داروها بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد افرادی که از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنند، دو تا سه برابر بیشتر از سایرین، سراغ داروهای ضد آلرژی می‌روند.

پزشکان PPI را برای درمان بیماری ریفلاکس معده تجویز می‌کنند. ریفلاکس زمانی اتفاق می افتد که اسید معده وارد مری می‌شود. علائم ریفلاکس معمولاً از قفسه سینه شروع می‌شود و ممکن است به گلو نیز گسترش یابد. این ناراحتی اغلب هنگام شب رخ می‌دهد.

با این حال به عقیده محققان، مصرف PPI با ایجاد اختلال در باکتری‌های روده، سبب بروز افسردگی اساسی در مصرف کنندگان می‌شود.

مصرف طولانی مدت داروهای PPI خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی را افزایش داده و با کمبود منیزیم و ریتم نامنظم ضربان قلب ارتباط دارد.

اسید معده برای هضم غذا بخصوص پروتئین‌ها بسیار حیاتی است. کاهش سطح اسید معده باعث تلاش مضاعف سیستم گوارش برای هضم مواد غذایی مانند گوشت و دیگر پروتئین‌ها می‌شود. به همین دلیل است که ممکن است بعد از خوردن گوشت دچار احساس خستگی، سرگیجه یا تهوع شوید. اسید معده همچنین از دستگاه گوارش در برابر برخی عفونت‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند.

22.06.2011 DW-TV Fitund Gesund Magensäure 1

کاهش اسید معده از علل اصلی ابتلا به آلرژی غذایی و عدم تحمل مواد غذایی است. در حالی که محققان نمی‌توانند ثابت کنند که چطور اسید معده بر آلرژی و حساسیت غذایی تأثیر می‌گذارد، ولی به عقیده آن‌ها پیوند قوی در این میان وجود دارد.

بر اساس داده‌های بیمه درمانی Barmer، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ و نیم میلیون نفر در آلمان، حداقل یک نسخه از داروهای PPI را دریافت کرده‌اند. این داروها بدون نسخه بوده و به طور آزاد می‌توان آنها را خریداری کرد.

همچنین برآوردها حاکی از آن است که بیش از ۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ داروهای PPI را در ایالات متحده دریافت کرده‌اند.

آیا کم خونی، خطر ابتلا به زوال عقل را بالا می‌برد؟

نتایج مطالعاتی که توسط محققان مرکز پزشکی اراسموس در روتردام هلند انجام شده، نشان می‌دهد که سطح هموگلوبین پایین‌تر یا بالاتر از حد نرمال، خطر ابتلا به زوال عقل (دمانس) را در سالهای بعدی زندگی بالا می‌برد.

هموگلوبین پروتئین موجود در گلبولهای قرمز خون است که توسط مغز و استخوان ساخته می‌شود. این پروتئین مسئول حمل اکسیژن از ریه‌ها به سایر بافت‌های بدن است. مقادیر کم هموگلوبین معمولاً نشانه کم خونی است.

کم خونی از شایع‌ترین اختلالات خونی است و تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان بیش از یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون نفر به آن مبتلا باشند. گفته شده سطح هموگلوبین پایین خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد.

به عقیده محققان هلندی وجود کمخونی یا آنمی، شانس ابتلا به زوال عقل را ۳۴ درصد و خطر ابتلا به آلزایمر را ۴۱ درصد افزایش می‌دهد. آن‌ها می گویند افراد با سطح هموگلوبین پایین‌تر از حد طبیعی، ضایعات بیشتری در ماده سفید مغز دارند و همین روند باعث کاهش ارتباط بین نواحی مغزی می‌شود.

هرچند این تحقیقات نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد ولی از آنجا که هموگلوبین در رساندن اکسیژن به سایر بافت‌های بدن نقش دارد، کاهش سطح این پروتئین، باعث کمبود اکسیژن در برخی قسمت‌های مغز شده و در نهایت التهاب و آسیب مغزی را به دنبال دارد.

علاوه بر این، آهن یک ریزمغذی بسیار مهم برای بدن است که علاوه بر اکسیژن رسانی به خون، در فرایندهای پیچیده و مهمی مانند تکامل مغزی، عملکرد میتوکندری و سنتز انتقال دهنده‌های عصبی نقش حیاتی دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه سطح هموگلوبین بالاتر از حد نرمال نیز باعث افزایش غلظت خون و افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دمانس می‌شود.

نشانه‌های مسمومیت با ویتامین Dرا جدی بگیرید

مصرف ویتامین‌ها برای حفظ سلامت و افزایش انرژی ضروری است اما شاید هنوز ندانید که فرم مکمل ویتامین‌ها باید در مقادیر مشخصی مصرف شود در غیر این صورت خطر مسمومیت را به دنبال دارد.

در میان انواع ویتامین‌ها، ویتامین D از طریق نور خورشید در بدن سنتز می‌شود. این ویتامین، محلول در چربی است. ویتامین‌های محلول در آب اگر بیش از حد مصرف شوند، از طریق فعالیت کلیه‌ها دفع می‌گردند. اما دفع ویتامین‌های محلول در چربی به این سادگی نیست و در صورت تجمع در بدن، ایجاد مسمومیت می‌کنند.

در صورت فقر ویتامین D، مکمل‌های این ویتامین توسط پزشک و در دوز مناسب تجویز می‌گردد. ولی مصرف بیش از حد آن فرد را دچار هیپرکلسمی می‌کند.

گاهی اوقات مسمومیت با ویتامین D هیچ علامت واضحی ندارد ولی تهوع، استفراغ، یبوست، اضطراب، فشار خون بالا، نارسایی کلیه و از دست دادن شنوایی برخی از علائم رایج آن هستند.

میزان نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به ویتامین D کمتر از ۴۰۰۰ هزار واحد (IU) است. کودکان، روزانه نیاز به ۷۰۰ واحد ویتامین D دارند. احتمال مسمومیت با این ویتامین از طریق دریافت نور خورشید یا مواد غذایی کم است. 

خوشبختانه تقریباً همه موارد مسمومیت  قابل بهبود است. بعلاوه، تعداد بسیار کمی باعث کلسیفیه عروق یا نارسایی کلیه می‌شود. با این حال مبتلایان به این عارضه نیاز به آزمایش‌های کامل پزشکی دارند.

بعلاوه، شما باید از میزان مصرف ویتامین D در روز مطلع باشید. اگر به اندازه کافی در معرض اشعه خورشید قرار دارید، لازم نیست مکمل‌های این ویتامین را مصرف کنید. این مکمل‌ها مخصوص افرادی است که در مکان‌هایی با نور خورشید کم، زندگی می‌کنند.

میزان مصرف غذای خود را ارزیابی کنید. غذاهایی مانند ماهی، لوبیا، شیر یا آب پرتقال می‌تواند در هر وعده، بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D به بدن برساند. این میزان ویتامین D، به علاوه قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۲۰ دقیقه در روز، برای بدن شما کافی است.

    • بازار اصفهان
    • ۰
    • ۰

    ویتامین آ (ویتامین A)

    • ویتامین A، ویتامینی اساسی در بینایی است که، باعث سلامت پوست و بافت‌ها نیز می‌شود و نقش مهمی در رشد استخوان‌ها و سیستم ایمنی دارد.
    • به نظر می‌رسد رژیم غذایی سرشار از ویتامین A باعث کاهش ریسک سرطان پروستات و ریه می‌گردد.
    • از سوی دیگر، ویتامین A یک آنتی اکسیدان است و ممکن است از ایجاد آب مروارید یا کاتاراکت جلوگیری کند.
    • میزان نیاز روزانه ویتامین A برای بدن، 900 میکروگرم (معادل 33/2 IU) است. جگر گوساله، تخم مرغ، میگو، ماهی، شیر، کره و پنیر از منابع غذایی حاوی ویتامین A به شمار می‌آیند. همچنین سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و انبه از منابع دیگر ویتامین آ هستند.
    • اما بسیاری از افراد به صورت روزانه میزانی بیش از نیاز بدن از ویتامین A دریافت می‌کنند. وجود میزان بالاتر از نیاز مکمل‌های ویتامین A می‌تواند برای استخوان‌ها ضرر داشته باشد.

    برخی از عوارض ناشی از کمبود ویتامین A

    • خشکی پوست
    • خشکی چشم‌ها
    • شب کوری
    • ناباروری
    • تاخیر در رشد
    • عفونت‌های گلو و سینه
    • تاخیر در بهبود زخم
    • جوش صورت

    ویتامین‌های گروه ب شامل B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۷ و B۱۲

    • ویتامین‌های گروه ب در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند.
    • این گروه ویتامین برای سلامت پوست، مو، عضله و مغز مورد نیازند و در عملکرد سیستم عصبی نفش کلیدی دارند.
    • میزان نیاز روزانه بدن ما به ویتامین ب1، 2/1 میلی‌گرم، ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین، 3/1 میلی‌گرم، ویتامین ب3، 16 میلی‌گرم، ویتامین ب5، 5 میلی‌گرم، ویتامین ب6، 3/1 میلی‌گرم، ویتامین ب12، 4/2 میکروگرم و بیوتین (B7) 30 میکروگرم است.
    • این ویتامین‌ها در گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات با پوست، ماهی و در برخی سبزیجات و میوه‌ها مثل بروکلی، قارچ، سیب‌زمینی، آووکادو، موز و هندوانه وجود دارند.
    • افراد معمولا ویتامین‌های گروه ب به‌جز ب6 و ب 12 را از طریق مواد غذایی به دست می‌آورند.
    • ویتامینB7 را بیشتر افراد با نام بیوتین میشناسند. بیوتین نقشی حیاتی در کمک به آنزیم‌ها برای تجزیه چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های موجود در غذا دارد. این ویتامین همچنین برای تنظیم فعالیت‌های ژنی سلول‌ها ضروری است.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۱

    • بی‌اشتهایی، خستگی و بی‌حالی، تحریک‌پذیری، گزگز دست و پا، ضعف عضلات، تاری دید، تهوع و استفراغ

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۲

    • کمبود ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین بسیار نادر است، ولی در صورت وقوع می‌تواند منجر به بروز علایم زیر شود:
    • ترک لب، ریزش مو، خارش و قرمزی چشم، راش‌های پوستی، تورم بیش از حد زبان

    عوارض ناشی از کمبود B۳

    • کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات گوارشی مثل تهوع و دردهای شکمی می‌شود.
    • کمبود شدید ویتامین ب3 می‌تواند به گیجی و منگی فرد منجر شد. در موارد خیلی شدید، کمبود این ویتامین ممکن است باعث بروز بیماری جدی به نام «پلاگر» (Pellagra) شود.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۵

    • سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، اختلال در تعادل عضلانی و مشکلات گوارشی
    • سوزش کف پا و علایم نورولوژیک هم می‌توانند از کمبود ویتامین ب 5 باشد.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۶

    • افسردگی، گیجی، تهوع، کم‌خونی، مستعد عفونت بودن، راش‌های پوستی و درماتیت

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۷

    • کمبود بیوتین بیماری نادری است و از علایم ناشی از کمبود آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • موهای نازک و شکننده، راش‌های پوستی اطراف چشم، بینی و دهان، ناخن‌های شکننده

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۱۲

    • خستگی و بی‌حالی، ضعف، یبوست، کاهش وزن، مشکلات تعادلی، گیجی، ضعف حافظه، درد در دهان و زبان، بی‌حسی و گزگز در دست و پا

    ویتامین ث (ویتامین C)

    • به نظر می‌رسد غذاهای سرشار از ویتامین ث، ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهان، مری، معده و پستان را کاهش می‌دهند.
    • مصرف طولانی‌مدت مکمل ویتامین ث می‌تواند بدن را در برابر ایجاد کاتاراکت محافظت کند. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است که باعث تسریع در ترمیم زخم می شود.
    • میزان نیاز روزانه ویتامین ث 90 میلی‌گرم است. میوه‌ها و سبزیجات مثل لیمو، گوجه فرنگی، بروکلی، اسفناج، توت فرنگی، کلم بروکسل، فلفل دلمه و سیب زمینی و به‌خصوص آب آنها منابع ویتامین ث هستند.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین C

    • ضعف و خستگی
    • بدخلقی
    • پوست زبر و خشن
    • فولیکول‌های قرمز و براق مو
    • ناخن قاشقی شکل همراه با نقاط و خطوط قرمز رنگ
    • درد و تورم مفاصل
    • کبودی غیرعادی
    • کاهش سرعت ترمیم زخم
    • خونریزی لثه
    • ضعف سیستم ایمنی

    ویتامین D

    • ویتامین D یا کلسیفرول که به آن ویتامین «نورخورشید» هم گفته می‌شود.
    • این ویتامین باعث حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات می شود.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

    • کمبود ویتامین د می‌تواند باعث ناهنجاری‌های استخوانی در کودکان مثل راشیتیسم و درد استخوانی در بزرگسالان به‌علت نرمی استخوان گردد.

    ویتامین E

    • ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و باعث خنثی شدن مولکول‌های ناپایداری می‌شود در نتیجه از تخریب سلول‌های سالم توسط این مولکول‌های ناپایدار جلوگیری می‌کند.
    • ویتامین E همچنین از تخریب ویتامین A و چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین E ممکن است بتواند باعث جلوگیری از آلزایمر شود.
    • میزان مصرف روزانه ویتامین E 15 میلی‌گرم است. دسته وسیعی از غذاها حاوی ویتامین E هستند مثل: سبزیجات، مارگارین، گندم، آجیل و غلات با پوست.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین E

    • ضعف عضلات
    • مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل
    • نوروپاتی‌های محیطی
    • ضعف بینایی
    • مشکلات سیستم ایمنی

    فولیک اسید (ویتامین B۹)

    • فولیک اسید در ایجاد سلول‌های جدید نقشی حیاتی دارد. این ویتامین از ایجاد نقص‌های مادرزادی مغز و نخاع جلوگیری می‌کند، به همین علت مصرف آن در خانم‌های باردار در هفته‌های اول بارداری توصیه می‌شود.
    • به نظر می‌رسد فولیک اسید می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ شود.
    • میزان نیاز روزانه بدن به فولیک اسید 400 میکروگرم است. غلات و دانه‌های غنی شده، مارچوبه، اسفناج، شلغم، بامیه، حبوبات، آب پرتقال و گوجه‌فرنگی منابع مهم آن هستند. اغلب مردم میزان کافی از این ویتامین را دریافت نمی‌کنند.

    عوارض ناشی از کمبود فولیک اسید

    • کم‌خونی مگالوبلاستیک که باعث ضعف می‌شود
    • خستگی
    • مشکلات تمرکز
    • تحریک‌پذیری
    • سردرد
    • تپش قلب
    • کوتاه شدن تنفس
    • زخم‌های دهانی
    • تغییر رنگ پوست، مو و ناخن‌ها

    ویتامین کا (ویتامین K)

    • ویتامین K باعث فعال شدن پروتئین‌ها و کلسیم در فرآیند انعقاد خون می‌شود و ممکن است بتواند باعث پیشگیری از شکستگی‌ها استخوان ران یا همان استخوان فمور نیز بشود.
    • میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین 120 میکروگرم است. کلم برگ، جگر، تخم مرغ، شیر، اسفناج، بروکلی، جوانه‌ها و دیگر سبزیجات سبز منبع این ویتامین هستند.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین K

    علامت اصلی کمبود این ویتامین خونریزی بیش از حد است. باید توجه داشت خونریزی بیش از حد صرفا در محل زخم باز ایجاد نمی‌شود، بلکه می‌تواند در موارد زیر هم در نظر گرفته شود:

    • زمانی که جایی در بدن به سادگی کبود می‌شود.
    • خونریزی در مخاط که لایه‌های درونی بدن را می‌پوشاند
    • مدفوع سیاه رنگ که نشانه خونریزی در دستگاه گوارش است

    در نوزادان با مشاهده موارد زیر پزشک به خونریزی ناشی از کمبود ویتامین K شک خواهد کرد:

    • خونریزی در ناف
    • خونریزی از پوست، بینی و دستگاه گوارش
    • خونریزی در محل ختنه شدن
    • خونریزی ناگهانی در مغز که می‌تواند خطر مرگ داشته باشد.
    • بازار اصفهان
    • ۰
    • ۰
    ویتامین ک

    منبع تصویر،GETTY IMAGES

    ویتامین کا زمانی در خبرها آمد که پژوهشی در هلند نشان داد رابطه‌ای میان وضعیت بد بیماران کووید ۱۹ و پایین بودن میزان ویتامین کا در این بیماران وجود دارد. اما ویتامین کا چیست و از مشاهدات و پژوهش‌های جدید چه یاد‌ می‌گیریم؟

    ویتامین کا به گروهی از ویتامین‌ها گفته می‌شود که در انعقاد خون نقش دارند. کا مخفف واژهٔ لخته‌شدن یا انعقاد به زبان آلمانی است که با حرف کا شروع می‌شود. ویتامین کا پروتئینی را که برای لخته‌شدن طبیعی خون لازم است فعال می‌کند و این پروتئین به بهبود زخم‌ها و جلوگیری از خون‌ریز‌ی بیشتر کمک می‌کند.

    به بسیاری از نوزادان ویتامین کا تزریق می‌شود تا جلوی بیماری خطرناک اما نادر خونی را بگیرند. این کار برای این است که در بیشتر نوزادان میزان ویتامین کا پایین است.

    شواهدی مبنی بر فواید دیگر ویتامین کا وجود دارد از جمله بهبود وضعیت استخوان‌ها و قلب. هر چند هنوز برای نظر قطعی در این مورد نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

    ویتامین ک

    منبع تصویر،GETTY IMAGES

    توضیح تصویر،

    سبزی‌های برگ‌سبز، مثل کلم و اسفناج منابع خوبی برای ویتامین کا ۱ هستند

    "ویتامین کا" اشاره به دو گروه کوچک از ویتامین‌ها دارد، این دو گروه اصلی، کا۱ (فیلوکینون) و کا۲ (مناکینون) است. هر دو کارکرد مشابهی دارند هر چند هنوز پژوهش‌های بسیاری لازم است تا تفاوت میان این دو به درستی دریافته شود. ویتامین کا۲ نسبت به کا۱ بهتر جذب می‌شود و مدت زمان طولانی‌تری در بدن ذخیره می‌شود اما بدن شما می‌تواند مقداری از ویتامین کا۱ که می‌خورید را به کا۲ تبدیل کند.

    کا۱ بیشتر در سبزی‌های برگ‌‌سبز مانند کلم، اسفناج و بروکلی وجود دارد و از طرف خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) به عنوان گونهٔ اصلی خوراکی ویتامین کا شناخته شده است. پژوهشی دریافته است که ویتامین کا۲ در بعضی از انواع پنیر‌های هلندی و فرانسوی وجود دارد البته مقدار آن نسبی است و بستگی به نوع پنیر، زمان عمل آمدن آن و میزان چربی و ناحیهٔ جغرافیایی تولید آن دارد. پنیر‌های پر‌چربی وکهنه میزان بیشتری کا۲دارند، پنیر کامامبر، گودا و ادامر مقدار زیادی ویتامین کا۲ دارند.

    ویتامین کا محلول در چربی است به این معنی که زمانی بهتر جذب می‌شود که همراه با غذا‌‌های دارای چربی سالم مصرف شود؛ مانند روغن زیتون، ماهی‌های روغنی، دانه‌های خوراکی و میوه‌های مغز‌دار. خیلی از منابع ویتامین کا۲ دارای چربی هستند اما وقتی سبزی‌های برگ‌‌سبز را می‌خورید یادتان باشد که کمی چربی به غذای خود اضافه کنید. تای ایبیتوی، مشاور رسمی تغذیه و رژیم‌غذایی می‌گوید: "بهترین راه برای کمک به جذب ویتامین کا اضافه کردن کمی روغن زیتون به غذاست". ‌

    بزرگسالان روزانه به حدود ۱ میکروگرم(μg) ویتامین کا به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند. نیاز بیشتر افراد به این ویتامین از طریق رژیم غذایی آنها تأمین می‌شود. ایبیتوی می‌گوید "این ویتامین در غذایی که می‌خوریم به وفور یافت می‌شود. به همین دلیل در میان بزرگسالان بریتانیا کمبود ویتامین کا نادر است". بعضی افراد بیماری‌هایی دارند که باعث می‌شود در معرض خطر کمبود ویتامین کا قرار گیرند برای مثال اختلال در جذب چربی.

    ویتامین کا می‌تواند در بدن ذخیره شود. خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) توصیه می‌کند اگر از مکمل‌های غذایی ویتامین کا استفاده می‌کنید باید مراقب باشید چون مقدار زیاد آن به بدن آسیب می‌رساند. هر چند مصرف ۱ میلی‌گرم یا کمتر از آن در روز بعید است که آسیبی برساند. افرادی که دارو‌های رقیق‌کنندهٔ خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند نباید مکمل‌های غذایی ویتامین کا را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند. هم‌چنین باید از خوردن مواد‌غذایی دارای ویتامین کا به مقدار زیاد خودداری کنند، چون جلوی عملکرد صحیح دارو را می‌گیرد.

    ویتامین ک

    منبع تصویر،GETTY IMAGES

    توضیح تصویر،

    پژوهشی نشان داده است که بعضی پنیر‌ها از جمله کامامبر، دارای ویتامین کا۲ هستند

    ویتامین کا و یافته‌های کوویدـ۱۹

    حالا بپردازیم به پژوهشی در هلند که نشان داد در میان بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ کسانی که کمبود ویتامین کا دارند عوارض شدیدتری نسبت به کسانی که مقدار کافی ویتامین کا مصرف می‌کنند، نشان می‌دهند.

    این پژوهش به بررسی ویتامین کا پرداخت تا دریابند آیا این مادهٔ غذایی نقشی در محافظت بافت‌های کشسان موجود در ریه‌ها دارد که ویروس به آن حمله می‌کند.

    ایبیتوی توضیح می‌دهد که از بین رفتن بافت کشسان باعث می‌شود "افراد احساس کنند به سختی نفس می‌کشند و نشانه‌های تنگی‌نفس پیدا می‌کنند". البته کوویدـ۱۹ به دلیل عفونت و التهاب باعث ایجاد لخته‌های خونی می‌شود و ویتامین کا هم به ایجاد لخته‌های خونی کمک می‌کند، در نتیجه این پژوهش باعث بروز بحث و گفتگو‌هایی در مجامع علمی شد.

    با اینکه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی میان کمبود ویتامین کا و پیامد‌های بدتر در بیماری کوویدـ۱۹ باشد، ایبیتوی می‌گوید که این پژوهش بر مبنای مشاهدات است و ممکن است در آن مغالطهٔ "علت شمردن مقارن" اتفاق افتاده باشد (چه بسا که هم‌زمانی دو حادثه به دلیل علت سومی باشد). پژوهشگران در پی اجرای آزمایش‌های مداخله‌ای هستند تا دریابند آیا مکمل‌‌غذایی ویتامین کا می‌تواند به بهبود وضعیت بیماران کوویدـ۱۹ کمک کند.

    رژیم غذایی متعادل برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است و تغذیهٔ بد آن را تضعیف می‌کند.

    تلاش کنید تا انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزی‌ها را بخورید تا اطمینان پیدا کنید که همهٔ مواد‌ لازم و مورد نیاز برای سیستم ایمنی خود را مصرف کرده‌اید.

    سارا استانر، مدیر علمی بنیاد تغذیهٔ بریتانیا می‌گوید: "هر ریز‌مغذی نقش ویژه‌ای بر سیستم ایمنی ما دارد، یکی از آنها را قهرمان نکنیم".

    • بازار اصفهان