ویتامین سفر

ویتامین سفر

ویتامین سفر

ویتامین سفر

  • ۰
  • ۰

سفر تفریحی است که بسیاری از ما از آن لذت می بریم و در مورد آن فکر می‌کنیم، اما از فواید سفر برای سلامتی جسمی و روحی اطلاع نداریم. در زندگی روزمره ما بیش‌تر در مورد سایر فعالیت‌های مرتبط با سلامت، مانند ورزش و رژیم غذایی، آگاهی داریم. اما باید این را بدانیم که مسافرت این توانایی را دارد که ما را به لحاظ جسمی و روحی سالم‌تر کند. شاید آگاه نباشیم، اما سفر می‌تواند تغییرات مثبت و قابل‌توجهی را ایجاد کند که هم در طول سفر و هم در بلندمدت آن را حس خواهیم کرد.

فواید سفر

فواید سفر برای سلامتی

۱. سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد

هنگامی که پای سلامت فیزیولوژیکی به میان می‌آید، نمی‌توان از تاثیر بسزای سلامتی غافل شد. یکی از بزرگ‌ترین فواید سفر این است که سبب می‌شود واکنش‌های ایمنی بدن نسبت به باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مضر قوی‌تر شود.

البته، منظور ما این نیست که می‌توانید در مورد بهداشت و خدمات بهداشتی در حین سفر بی‌دقتی به خرج دهید و خودتان را در معرض خطر مستقیم ابتلا به بیماری‌ها قرار دهید (برای مثال، عدم استفاده از ماسک ضد گاز زمانی که نزدیک به مواد خطرناک هستید).

هرچند زمانی که به مکان‌های جدید و تازه سفر می‌کنید، به طور طبیعی به بدن‌تان فرصت تعامل با بسیاری از ذرات مختلف را می‌دهید و به این ترتیب بدن‌تان آنتی‌بادی‌های بیش‌تری (یا پروتئین‌هایی که با اجسام خارجی مبارزه و از شما در برابر بیماری‌هایی که ممکن است ایجاد شوند، محافظت می‌کنند) تولید می‌کند.

این آنتی‌بادی‌ها بدن شما را در طول زمان تقویت و در آینده از آن در برابر بیماری‌های مشابه محافظت می‌کنند.

دوقلوها را در نظر بگیرید، که بیش‌تر ساختمان ژنتیکی‌شان یکسان است، اما لزوما در یک محیط بیرونی یکسان زندگی نمی‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ایمنی به اثرات غیر وراثتی (مانند مواجهه با محیط زیست) بیش‌تر از ژنتیک مرتبط است.

هر چه‌قدر بیش‌تر به مکان‌های جدید با غذاهای جدید، آب و هوا و فلور و زیاگان محیطی متفاوت سفر کنید، بیش‌تر در معرض آنتی‌ژن‌های متفاوت قرار می‌گیرید، و بدن شما می‌تواند برای مبارزه با آن‌ها خود را مجهز به آنتی‌بادی‌های جدید مجهز کند.

۲. ذهن شما را تیز نگه می‌دارد

تا الان احتمالا بسیار با برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی‌تان کاملا آشنا هستید و به آن عادت دارید. انجام فعالیت‌های مختلف روزانه به واقع استعدادهای ذهنی شما را چندان پرورش نمی‌دهد زیرا مغزتان مجبور نیست با طلاعات جدید سر و کله بزند.

یکی از بزرگ‌ترین فواید سفر این است که سبب می‌شود هنگامی که مسافرت می‌کنید (مخصوصا به کشورها یا مناطقی که تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند)، در واقع به یک مجموعه‌ی جدید اطلاعاتی دسترسی خواهید داشت که مغزتان مجبور است آن‌ها را پردازش کند.

برنامه‌ی روزانه شما متفاوت خواهد بود؛ همیشه باید تصمیمات جدیدی بگیرید و بتوانید مسیر خود را در خیابان‌های متفاوت و در کنار آدم‌هایی با زبان‌های متفاوت پیدا کنید.

تمام این تجربیات به مغزتان کمک می‌کند که در برابر بیماری‌های دژنراتیو در سطح سلولی و در حین این‌که سن‌تان بالا می‌رود، مقاومت کنید.

مواجهه با محرک‌های جدید که در طی سفر بسیار زیاد هستند، ذهن شما را جوان نگه می‌دارند و حافظه و تمرکزتان را بهبود می‌بخشند.

فواید سفر

۳. سطح استرس را کاهش می‌دهد

در حالی که این مورد یکی از فواید سفر است و چندان تعجب‌برانگیز نیست، بدون شک یکی از جذاب‌ترین آن‌ها است.

بسیاری از مردم مسافرت را به عنوان راهی برای دور شدن از روال زندگی روزمره و فشارهای موجود می‌بینند و زمانی را که در سفر هستند، برای تمرکز روی خودشان صرف می‌کنند.

و این درست است: سفر قطعا می‌تواند فشارهای ذهنی شما را بشکند و از بین ببرد!

رفتن به یک سفر کوچک به دور از شهر و کشور خودتان کمک‌ می‌کند که ذهن‌تان را تازه نگه دارید و استرسی را که به سلامتی‌تان ذره ذره آسیب وارد می‌کند، از بین ببرید.

هنگامی که در میان تمام استرس‌های روزانه زمانی را به استراحت و آرامش نگذرانید، مقدار هورمون استرس یعنی کورتیزول افزایش می‌یابد؛ این پیامد روند پیری را افزایش می‌دهد و سطح قند خون را نیز بالا می‌برد.

این رخداد ممکن است بعدها موجب بروز اثرات منفی زیادی شود از قبیل التهاب، مشکلات دستگاه گوارش، مسائل قلبی عروقی و مشکلات باروری.

نظرسنجی‌ها نشان داده‌است که رفتن به تعطیلات می‌تواند به مدیریت استرس و نگرانی کمک کند. در واقع پس از یک یا دو روز که در تعطیلات هستید، احساسات بد و منفی ناپدید می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین فواید سفر این است که سبب می‌شود به ذهن شما اجازه می‌دهد تا آرام شود و به جای نگرانی و فشار کاری روی تجربه‌ی چیزهای جدید تمرکز کند.

  • ۹۹/۱۱/۰۷
  • بازار اصفهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی