ویتامین سفر

ویتامین سفر

ویتامین سفر

ویتامین سفر

  • ۰
  • ۰

تقویت مهارت‌های احساسی

اولین فایده سفر به مکان‌های جدید، تقویت مهارت‌های احساسی است. انسان‌ها در سفر یاد می‌گیرند که چگونه در مواجه با عوامل مختلف نسبت به احساسات مختلف عجولانه واکنش نشان ندهند. این موضوع سبب می‌شود که افراد برانگیخته شدن احساساتشان را درک کنند و با جمع‌آوری اطلاعات و تشخیص دلایل احتمالی، تصمیم بگیرند که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند. مطالعه‌ای بر روی 485 نفر نشان داده است که سفر به مکان‌های جدید می‌تواند باعث بهتر شدن توانایی کنترل عصبانیت شود. این امر به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های متفاوت، به صورت مؤثرتر و بهتری عمل کنیم. علاوه بر این، در شرایط مختلف، عکس‌العمل‌های کلامی و غیرکلامی مناسب‌تری از خود نشان خواهیم داد. سفر کردن به شهرهای بیشتر (دور یا نزدیک) یا بازید از فرهنگ‌های مختلف، اثرات مثبت اشاره‌شده را تقویت می‌کنند. نکته‌ی مثبت دیگر این است که این اثرات، پس از بازگشت از مسافرت نیز در فرد باقی خواهد ماند. با گشت‌وگذار در روستاها، شهرها و حتی کشورهای جدید، شما به انسانی صبور تبدیل خواهید شد و حتی شرایط سخت را نیز خواهید پذیرفت. همه این عوامل باعث اعتماد به نفس بیشتر شما در کنترل شرایط ناشناخته و جدید می‌شوند.

رقص محلی سیستان و بلوچستان

شما هم می‌توانید در مدت‌زمان یک یا دو هفته‌ای چنین پیشرفت احساسی را در خود احساس کنید. فرض کنید برای مسافرت به استان زیبای سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اید. لباس‌های محلی، گویش و گونه‌های زبانی مختلف مردم، غذاهای مختلف و در کل فضای این استان در ابتدا برای شما ناشناخته خواهد بود. در ابتدای این سفر، طبیعی است که به دلیل ناآشنایی با محیط، احساس غریبی کنید. با چند روز، برقراری ارتباط با مردم و گشت‌وگذار در مکان‌های دیدنی برای شما آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد. همین موضوع سبب می‌شود تا درک کنید که آن احساس غریبی که شما در ابتدای سفر داشتید، تنها یک واکنش به محیط جدید بوده است. با درک بهتر این موضوع، شخصیت شما پیشرفت کرده و در مواجه با شرایط جدید در آینده، عکس‌العمل بهتری از خود نشان خواهید داد.

افزایش حس یک‌دلی

زمانی که به مکان‌های جدید سفر می‌کنید، احساس یک‌دلی نیز در شما افزایش می‌یابد. مطالعات روانشناسی نشان داده است افرادی که به روستاها، شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کنند تا زمانی که از فردی اطلاعات کافی نداشته باشند، نظری در مورد آن فرد نمی‌دهند. به علاوه، قضاوت این افراد ورای سن، جنسیت، نژاد و یا قومیت افراد دیگر خواهد بود. افرادی که به مکان‌های جدید سفر می‌کنند، در تشخیص این که «آیا واکنش‌های افراد، بر اساس شخصیت نهادینه‌ شده در آن‌ها است یا این که عوامل مختلف باعث تأثیرگذاری رفتار آن‌ها می‌شود؟» نیز مهارت خوبی پیدا می‌کنند.

مطالعات مشابهی بر روی 197 فرد بالغ صورت گرفت. قبل و بعد از مسافرت این افراد، نظرسنجی‌هایی به آن‌ها داده شد. نتایج، با در نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی معرفی‌شده در سؤالات، تأثیرات مشابهی را در زمینه پاسخگویی این افراد به ارزش‌گذاری و الگوهای رفتاری روزانه آن‌ها در تعاملات اجتماعی از خود نشان دادند. افرادی به مکان‌های مختلف سفر کرده بودند، صبر و اعتماد بیشتری نسبت به افراد غریبه از خود نشان دادند. این موضوع سبب تغییر رفتار آن‌ها نسبت به افراد ناشناس و حتی دوستان و همکاران آن‌ها شده بود. این افراد نسبت به افراد دیگر با دانش، فلسفه و مهارت‌های جدید، قدرشناسی بیشتری از خود نشان دادند.

رشد خلاقیت

سفر کردن به مکان‌های غیرتکراری یک فایده دیگر نیز دارد: خلاقیت. تحقیقاتی که بر روی 46 کارمند، بعد از یک سفر دو تا سه هفته‌ای به کشورهای دیگر، نشان داد که قابلیت خلق ایده‌های متفاوت این افراد در استفاده از وسایل مختلف روزمره افزایش یافت. مطالعات دیگر بر روی آشنایی با محیط و فرهنگ‌های جدید نیز نتایج یکسانی را نشان داده‌اند. افرادی که با فرهنگ‌های مختلف، دوستان بین‌المللی، زبان‌های دیگر، موسیقی‌های مختلف و غذاهای محلی و بین‌المللی آشنا باشند، توانایی حل مسائل پیچیده را پیدا می‌کنند. تجربیات فرهنگی مختلف شما می‌توانند تعیین کنند که آیا شما قادر به افزایش خلاقیت و ارائه ایده‌های ارزشمند هستید یا خیر.

روستای پالنگان، خانه‌هایی با ساختار پلکانی (کردستان)

شاید هر فرد از «سفر کردن به مکان‌های جدید» در این پست برداشت‌های مختلفی داشته باشد. ممکن است امکان سفرهای خارجی با مسافت‌های طولانی برای همه میسر نباشد. با این حال، اعتقاد ما بر این است که سفرهای نزدیک هم می‌تواند به رشد شخصیت شما کمک کند. سفر به استان‌ها، شهرها و حتی مکان‌های نزدیک به محل زندگی شما، از شهر به روستا، شمال به جنوب و شرق به غرب تا زمانی که باعث گذراندن وقت شما با محیط‌های جدید و مردمی با پیشینه و اعتقادات متفاوت شود، شخصیتتان را انعطاف‌پذیر خواهد کرد.

بسیاری از سفرهای کاری و شخصی برای افزایش راحتی و کاهش مواجه با شرایط غیرقابل پیش‌بینی انجام می‌شود. در صورتی که سفرهای نوروزی، فرصت بسیار مناسبی برای رشد شخصیتی است. محیط‌های کاری امروزی نیاز به افرای دارند که مشکلی با قرار گرفتن در شرایط غیرعادی نداشته باشند، دیدگاه‌های دیگران را درک کنند و به جای تقلید صرف، خلاقیت داشته باشند. شاید شما مشغول به کار نباشید و تصور کنید که این موضوع برای افراد شاغل صادق است اما این دلیل خوبی برای کار نکردن روی شخصیتتان نیست. همه افراد نیاز به بهبود و رشد شخصیتی دارند.

  • ۹۹/۱۱/۰۷
  • بازار اصفهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی